måndag 15 oktober 2007

Idéen

Okej, jag har börjat kladdat på min novell. Har själva handlingen klar för mig, och upplägget. Men det är fortfarande osammanhängande kladd. Men jag tänkte att jag skulle lägga upp handlingen här i alla fall. För att visa att jag i alla fall har åstakommit något. (Det har inte funnits tid på grund av alla prov att få in novellen i datorn)

Novellen ska handla om "min mormor", en väldigt excentrisk kvinna, som är en väldigt konstrast till min jordnära pch prydliga mamma. Själva handlingen är hur mormor hanterar morfar död. Mormor fick mamma när hon var bara 15 år, så hon är en väldigt ung mormor, och efter morfars död bestämmer hon sig för att börja leva livet fullt ut. Det börjar med ogenomförda kvällskurser i franska som slutar med att vi hittar henne i en vindsvåning i montmarte i paris. Hon har tydligen bestämt sig för att bli konstnär. I vindsvåningen sitter och och dricker absinth med några andra missförstådda själar, för hon känner att hon måste må gräslig innan hon kan göra underbar konst.... Så vad tycker ni?

Jag ger mig själv en försenad deadline här, för jag kommer inte hinna göra något på novellen innan eftersom vi har prov och dygnet har bara 24 timmar. På onsdag kommer jag ha ett färdigt utkast....

2 kommentarer:

Nadja sa...

Låter som en härlig idé. Bra också att du fokuserar på det du måste först och ger dig själv en "förlängd deadline" så att du sedan kan koncentrera dig på skrivandet.

Lisa sa...

Tycker att det låter som en bra idé. Ska bli kul att få läsa det färdiga utkastet.