fredag 2 november 2007

Reaktioner på 3 dikter 2 november

Jörgen Mattlars dikt
"utanför fönstret
sädesärlans
darrande flykt

vita flagor
vittrar i gräset
lämnar oss handfallna"

Reaktionen på dikten
Du hade modet
Det som vi andra saknat
Att försvinna bort

Från denna tiden
Från denna platsen rymd och
från verkligheten

Jörgen Mattlars dikt
så sluter sig
det inre
så slukar muränan
sitt byte

reaktion på dikten
Att blunda och se sig själv
Vem vågar

Att se och verkligen se
Vem bär modet

Att förtälja sitt inre för jaget
utan att förgås

Vem kan?

Jörgen Mattlars dikt
"Kastad att iakta
och lyssna telefonsignaler
puls och yta mot fönstrets
halva stumhet

hörde signaler
bortom andhämtning"

Reaktion på dikten
Telefonen ringer
Jag ryser till
Av förfäran och nyfikenhet
Av hopp och onåd

Fönekar signalerna i mitt huvud
Varför kan den inte sluta ringa

Det gick rätt bra att skriva dikterna. Jag blev dessutom riktigt nöjd med dom. Jörgens dikter gick att tolka och ar lätta att ta tills sig. Och jag satsade på att bevara känslan jag fick av hans dikter och ge samma känsla till mina. Och ge dom ungefär samma klang...

1 kommentar:

Rebecka sa...

Ah Mikaela, jag är imponerad! Dina dikter är väldigt fina och genomtänkta! Skitbra jobbat! Bäst gillar jag dina svar på dikt ett och två! Asbra! Verkligen :)